عصر یخبندان
فیلم عصر یخبندان فیلم ساخته مصطفی کیایی ساخته سال 1393 است.
خلاصه داستان:
فیلم به موضوع تهیه ماده مخدر شیشه، در آرایشگاههای کوچک و رابطه اعتیاد و خیانت میپردازد. همچنین به رابطه گسترش مواد مخدر و آقازادهها و فساد اشاره میکند...
جوایز:
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (سحر دولت شاهی)
سیمرغ بلورین بهترین تدوین
دومین فیلم برتر از نگاه مردم در جشنواره فیلم فجر
کارگردان | مصطفی کیایی |
---|---|
تهیهکننده | منصور لشکری قوچانی |
نویسنده | مصطفی کیایی |
بازیگران |
بهرام رادان فرهاد اصلانی مهتاب کرامتی آناهیتا نعمتی سحر دولتشاهی ژاله صامتی مینا ساداتی محسن کیایی بابک بهشاد |
موسیقی | آرمان موسیپور |
فیلمبرداری | مهدی جعفری |
تدوین | نیما جعفری جوزانی |
آمریکا | |
Morgan Freeman, Tim Robbins, Bob Gunton | |
Frank Darabont | |
9.3 از 10 |
فیلم بارکد در دید اول فیلم خوبی ست و بیننده را از هزینه ای که برای فیلم کرده است راضی نگه میدارد اما اگر به جنبه های تکنیکی سینما و هنری نگاه کنیم ابدا یک فیلم صاحب سبک و تازه نیست.
در روزگاری که تماشاگران در سینما به دنبال خندیدن و در کنار خنده شنیدن موضوعاتی مربوط به قضیه آقازادگی و وضعیت نا به سامان اجتماعی مردم هستند کارگردانی به نام آقای کیایی به خوبی از این فرصت (سوء) استفاده میکند و در واقع داستان را از تکنیک از آخر به اول جلو میبرد استفاده از زوج طنز (رادان و کیایی) از دیگر ویژگی هایی ست که میتواند بر فروش فیلم تاثیر بگذارد اما آیا واقعا منظور از این فیلم یک اعتراض اجتماعیست یا یک کمدی برای فتح گیشه؟
در قسمتی از داستان میبینیم که محسن کیایی با استفاده از نام یک روحانی ولو بدون هیچ شباهت ظاهری و باطنی فقط به بهانه ی معرفی کردن خود به اسم آن روحانی ، خود را به جای او جا زده و مسئول حج و زیارت دانشگاه میشود که خب باز هم این سوال مطرح میشود که آیا این گول زدن مخاطب برای خنده است یا یک معضل اجتماعی.داستان شخصیت پردازی خوبی دارد و بازی بازیگران آن نیز به گونه ای است که مخاطب فیلم را دوست بدارد و با استفاده از تکنیک های موجود در فیلم این گونه میشود که فیلم به بهترین فیلم کمدی
از نگاه بینندگان جشنواره تبدیل میشود.وگرنه فیلم نامه دارای حفره های زیادی است و داستان بیراهه زیاد دارد.
در کل اگر بخواهیم فیلم را در ژانر کمدی فرار دهیم تا حدودی میتوان گفت فیلم خوب و سرگرم کننده ای است اما از نظر ادعا و فکری که میخواهد در ذهن مردم نقش ببندد این فیلم نوعی توهین به مخاطب سینماست.
ورود آقایان ممنوع!!!
فیلم های کمدی همواره مورد بی لطفی در جریانات سینمایی ایران بوده است.با این که همیشه بیشترین میزان فروش مربوط به ژرانر کمدی می باشد ولی همواره نسبت به آن بی توجه هستند وکمترین جایزه ها همیشه مربوط به این ژانر می باشد.
یکی از فیلم های خوب طنز همین فیلم ورود آقایان ممنوع می باشد فیلمی به کارگردانی رامبد جوان و بازی فوق العاده رضا عطاران و ویشکا آسایش و همچنین پگاه آهنگرانی ، مانی حقیقی و بهاره رهنما از چهره های شناخته شده این اثر میباشند.
یک کمدی آرام و بی حاشیه با سوژه ای جدید و متفاوت از سایر کار های کمدی است و این فیلم را به پیشنهاد این وبلاگ اگر مشاهده نکردین وقت رو از دست ندین و همین امشب نگاه کنین.
کارگردان | رامبد جوان |
---|---|
تهیهکننده | علی سرتیپی، منیژه حکمت |
نویسنده | پیمان قاسمخانی |
بازیگران |
رضا عطاران ویشکا آسایش پگاه آهنگرانی مانی حقیقی بهاره رهنما زهره حمیدی فلامک جنیدی علی صادقی ستاره پسیانی حدیث میرامینی مهرناز بیات سیاوش چراغی پور کتایون امیرابراهیمی پریناز ایزدیار |
موسیقی | حیدر ساجدی |
فیلمبرداری | داوود امیری |
تدوین |
مصطفی خرقهپوش![]() |
از اونجایی که هر فیلمی در یک یا چند ژانر قرار میگیره بد نیست بدونیم:
گونه، یا ژانر (به فرانسوی: genre) به معیارها ی مختلفی که به دسته بندی انواع هنر می پردازند، اطلاق می شود. این دسته بندی برای فیلم ها براساس شباهت های روایتی که فیلم بر آنها بنا شده، صورت می پذیرد. بیشتر نظریات در باب ژانر فیلمها از نقد ژانر ادبی وام گرفته اند. گونه های اصلی عبارتند از داستانی، مستند، انیمیشن و ترکیبی. اما زیر گونه های مختلفی نیز وجود دارد.
غالب فیلم ها دارای ژانر اصیلی نیستند زیرا بیشتر آنها مخلوطی از ژانر عاشقانه با ژانرهای دیگرند. اساسا برخی افراد ژانر را قبول نداشته و آن را توهم منتقدین می دانند که هیچ کجا اثری ندارد.
ژانر یک فیلم می تواند به چند روش تعیین شود:
1. شیوة ایدهآلیستی: قضاوت با استانداردهای از پیش تعیین شده.
2. شیوة تجربی: مقایسة فیلم با فیلمهایی که در حال حاضر به طور قطعی به ژانری اختصاص داده شدهاند.
3. شیوة قرارداد اجتماعی: بررسی براساس توافقات موجود درون اجتماعی
بر اساس مجموع تقسیم بندی های رایج:
1. حادثه ای (Action): به جنگ، خشونت و هرج و مرج پرداخته میشود.
2. ماجراجویانه (Adventure): شخصیت داستان به سفری می رود و یا مسیری را برای هدفی دنبال می کند.
3. کمدی یا طنز (Comedy): به موضوعات خنده دار می پردازد و داستان موضوعی شاد دارد.
4. درام (Drama): به موضوعات غمگین می پردازد و داستان موضوعی حزن انگیز و غمگین دارد.
5. حارم (Harem): این واژه از «حرم سرا» در عربی گرفته شده و شامل یک شخصیت مذکر و تعداد زیادی شخصیت مونث است که اشخاص مونث جذب شخصیت مذکر داستان می شوند. به داستانی که برعکس توضیح بالا باشد هم اطلاق میشود. (بیشتر در انیمه یا انیمیشن های ژاپنی)
6. فانتزی (Fantasy): داستان آن به جادو، سرزمین رویا و افسانه های جن و پری میپردازد.
7. تاریخی (History): داستان آن در دوران قدیم و باستانی سیر میکند.
8. ترسناک (Horror): احساسی رنج آور، دردناک و مشمئزکننده از ترس، وحشت، انزجار و تنفر. در این ژانر فضایی ترسناک و دهشت آور موج می زند.
9. عاشقانه (Romance): داستان های عاشقانه که این عشق و محبت بین یک جنس مذکر با یک جنس مونث است و عشق های جنس های موافق در این ژانر نمی گنجد.
10. علمی تخیلی (Science fiction یا Sci-fi): داستان درگیر تکنولوژی و دیگر علوم مربوط به پدیده ها و در خلاف و یا در امتداد علوم مدرن روز است.
11. جنایی (Crime): این فیلم ها به تاریخچه جنایت ها، و یا اقتباس از داستان های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا و... هستند.
برگرفته شده از sepantabn.blog.ir
طبق روال هرشب معرفی یک فیلم (ایرانی) را خواهیم داشت
حوض نقاشی
فیلمی به کارگردانی مازیار میری است و در آن شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهراد فرزامی، سیامک احصائی و الهام کردا بازی کردهاند. این فیلم در صدر آرای تماشاگران سی و یکمین جشنواره فیلم فجر قرار داشت.
فیلم در ژانر درام اجتماعی مسیر خود را طی می کند. ماجرا از آنجا شروع میشود که ستاره پنهان از پدر سنتی و خشک خود برای خداحافظی با دوستش که قصد رفتن از ایران را دارد به تهران سفر میکند ولی در برگشت هواپیما وی کنسل میشود و نمیتواند برگردد. این گونه پدر او متوجه می شود و فورا به تهران میرود.
در نقش پردازی به شخصیت ها فیلم دچار کمی اشکال است.ورود بی دلیل بعضی از شخصیت ها و ماجرا هایی به فیلم البته که برای نشان دادن شخصیت پدر ستاره است ولی میتوانست از روش های بهتری برای این کار استفاده کرد.مثلا ماجرای شوهر عمه ستاره و ماجرای چک برگشتی فیلم را از مسیر اصلی خود دور میکرد.
در بازیگری علی رغم بازی بسیار خوب فرهاد اصلانی که به خوبی نقش یک پدر سنتی که رابطه خوبی با دختر خود ندارد یعنی صمیمیتی ایجاد نکرده که دخترش به او نزدیک شود، اما در نقش ستاره شاید این بازیگر جوان هنوز نیاز به کسب تجربه بیشتر برای بازیگری حرفه ای دارد.مریلا زارعی نیز در نقش خود خوب عمل میکند.
داستان فیلم دخترشاید تا حدودی داستان زندگی خیلی از افراد جامعه باشد پدرانی که با رفتار سرد و نگاه سنتی به فرزندشان فرصت وجود صمیمیت بین پدر و فرزند را نمی دهد وطبیعی است که در این مواقع فرزندان گاها رفتارهایی از خود بروز دهند که باب میل پدر و مادر نیست. انها به دلیل وجود محدودیت هایی که خانواده برای ان ها تعیین کرده مجبور به پنهان کاری میشوند.
رابطه پنهانی ستاره با خاستگارش یکی دیگر از نقاط ضعف داستان میباشد هیچ پردازشی نسبت به نقش فرهاد درفیلم وجود نداشت و شاید بهتر بود به جای ماجراهایی چون زن همسایه و چک برگشتی کمی به این داستان پرداخته میشد.
در کل برای نقد کل داستان باید گفت فیلم خوب شروع شد و با داستان خوبی جلو رفت اما از نیمه های فیلم دیگر از ماجرای اصلی خبری نبود هرچند که در آغاز داستان هم صحنه هاییی بی ربط به جریان اصلی وجود داشت ولی داستان تا نیمه خوب پیش رفت و بعد از مسیر خود خارج شد.در حالی که می توانست این داستان را بیشتر پیش برده و ماجرای فرار دختر از دست پدر نیز بیشتر طول بکشد.
طبق روال هر شب معرفی یک فیلم (خارجی) خواهیم داشت امشب معرفی یکی از فیلم هایی که من به شدت عاشقش هستم از استاد مارتین اسکورسیزی
shutter island
8.1 از 10 |
Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Emily Mortimer | |
Martin Scorsese |
هر روز معرفی یک فیلم ایرانی خواهیم داشت و امروز اولین فیلم ایرانی را برای پیشنهاد آماده کرده ایم
من مادر هستم.
فیلم پر حاشیه من مادر هستم ساخته ی فریدون جیرانی در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۱ بر روی پرده سینماهای ایران رفت فیلم پیشنهادی امروز ما میباشداین فیلم در ابتدا با مخالفت شدید انصار حزب الله و سایت یالثارات مواجه شد و با مبتذل خواندن این فیلم، درخواست لغو مجوز این فیلمشدند.فیلم بعد از کش و قوس های فراوان بر پرده سینما رفت و در روز اول اکران خود رکورد فروش روز اول سینما (به جز فیلم های کمدی) را شکست.
نام فیلم : من مادر هستم.
نام کارگردان: فریدون جیرانی
نام بازیگران: فرهاد اصلانی، باران کوثری ، هنگامه قاضیانی، پانته آ بهرام،
حبیب رضایی